Snívajúci anjelik




    • Financovanie materských škôl (ďalej MŠ) z podielových daní (originálne kompetencie) nie je dobre nastavené. Nie je poskytovaný dostatok finančných prostriedkov na prevádzku a materiálne vybavenie MŠ. MŠ bez právnej subjektivity nepoznajú svoje rozpočty, ktoré sú súčasťou obce (mestskej časti), ak má mestská časť (obec) viac materských škôl, vedie sa rozpočet v rámci obce (mestskej časti) len za všetky MŠ. Príspevok štátu na predškolákov sa nedostáva vždy tam, kde prináleží, teda materským školám na výchovu a vzdelávanie 5-6 ročných detí (ponechá si ich obec, príspevková organizácia obce, mestskej časti) napriek tomu, že tieto peniaze sú zo štátneho rozpočtu účelovo viazané na výchovu a vzdelávanie 5-6 ročných detí.
    • Dlhodobé neriešenie technického stavu budov zo strany zriaďovateľov (sociálne zariadenia - umyvárne, školské kuchyne, strechy a pod.), neraz sú ohrozené deti aj zamestnanci. Stav školských areálov (dvory, ihriská) aj napriek tomu, že ide o majetok obce, mestskej časti, nie je sledovaný, obec samostatne nezabezpečuje údržbu zelene, detských herných zariadení v súlade s legislatívou.
    • Nedostatočné vybavenie tried materských škôl pomôckami, hračkami. Vybavenie tried je častokrát zastaralé, s dopĺňaním pomáhajú rodičia, sponzori. Nedostatočné vybavenie IKT zo strany zriaďovateľa- ťažkosti v plnení úloh ako RIS, chýbajúci správcovia siete tieto úlohy nezabezpečujú. 
    • Vysoké počty detí v triedach MŠ (u 3-4 ročných detí 20 + 3, 3-6 ročných detí 21 + 3, 4-5 ročných detí 21 +3, 5-6 ročných 22 +3), výskyt tlakov prijať aj počty nad rámec stanovený legislatívou (z dôvodu nedostatku kapacít). Požiadavky na vzdelávanie prevažne skupinovou formou, individuálny prístup, sú pri týchto počtoch veľmi ťažko realizovateľné. 
    • Slabé finančné ohodnotenie pedagógov - nedostatok financií napr. na osobné ohodnotenie, resp. žiadne osobné ohodnotenie zo strany zamestnávateľa, nízky riadiaci príplatok často vo výške príplatku za triednictvo. Nepreplácanie nadčasových hodín - udeľovanie náhradného voľna, čo spôsobuje ťažkosti, nakoľko následne zostáva nevyčerpaná dovolenka. Obmedzená možnosť čerpania dovoleniek u učiteľov MŠ, nakoľko prevažná časť MŠ je v prevádzke celoročne (s výnimkou prerušenia prevádzky na tri týždne v čase letných prázdnin). Obmedzovanie učiteľovv kontinuálnom vzdelávaní zo strany zriaďovateľa (napr. zúčastniť sa môže len jeden učiteľ z MŠ) z dôvodu finančných možností obci – zamestnávateľa/zriaďovateľa (nie všetky MŠ sú právne subjekty, zamestnávateľom je teda obec, mesto, mestská časť alebo obcou zriadená príspevková organizácia). Nerešpektovanie vyhlášky o priamej vyučovacej povinnosti pedagogických zamestnancov zo strany zriaďovateľov. Nedostatok kvalitných učiteľov MŠ v niektorých regiónoch- napr. v BA nízke platy bez možnosti riešenia ubytovania v BA, slabšia príprava na niektorých školách pripravujúcich pedagógov MŠ, a aj málo pedagogickej praxe v MŠ v rámci štúdia.
    • Chýba administratívny zamestnanec v MŠ, pritom požiadavky zriaďovateľov – obce, mestských častí na administratívu riaditeľov napr. v ekonomickej oblasti, iných oblastiach sa stále zvyšujú (riaditeľ školy kontroluje platby, vypisuje šeky na výber príspevku podľa VZN, spracováva peňažný denník a pod., riaditeľ tiež nemá dostatok času na prípravu na výučbu, alebo povinnosti ohľadom administratívy deleguje na učiteľov, ktorí to považujú za administratívnu záťaž). Vysoká administratíva a byrokracia zo strany štátu, zriaďovateľa obmedzuje učiteľov v príprave na výučbu v MŠ. 
    • Chýbajú kvalifikovaní odborníci na odd. školstva MÚ, obciam chýbajú kompetentné usmernenia škôl a pomoc školám. Chýba zdôraznenie poradnej funkcie Štátnej školskej inšpekcie.
    • Nízky status učiteľov MŠ v odbornej i laickej verejnosti („veď sa tam hráte“).